Мета: виховання національно-свідомих, духовно та фізично розвинених громадян України.

Завдання:

1. Створити умови для формування духовно і фізично здорової людини, яка нерозривно пов’язує свою долю з майбутнім свого рідного древнього села, Обухівського краю, України.

2. Залучення учнів до краєзнавчої діяльності.

3. Мотивувати учнів збирати та систематизувати краєзнавчі матеріали про:

- трипільську, зарубинецьку, черняхівську культуру на території рідного краю;

- часи Київської Русі;

- визвольну війну українського народу в період козаччини;

- Велику вітчизняну війну 1941-1945 р.р.;

- миротворчу місію Збройних сил України на територіях інших держав;

- участь наших земляків у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

4. Виховання в дітей та юнацтва національної та громадянської свідомості, громадянської позиції, патріотизму, любові до рідного краю.

Нормативно-правове забезпечення Програми:

- Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття);

- Указ Президента України «Про військово-патріотичне виховання молоді» від 29.10.2003 р.;

- Концепція «Національно-патріотичне виховання молоді»;

- Закон України «Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років» від 20.04.2000 р.;

- Наказ Міністерства освіти і науки України щодо героїко-патріотичного виховання учнівської та студентської молоді у навчальних закладах освіти України;

- Національна програми виховання дітей та учнівської молоді в Україні;

- Розпорядження обласної державної адміністрації «Про затвердження обласної програми патріотичного виховання населення. Формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства» №145 від 21.03.2001;

- Адаптована програма з курсу «Київщинознавство».

Очікувані результати:

Учні повинні розуміти значення основних понять:

держава, патріот, нація, громадянин, право, мораль, духовність.

Учні повинні знати:

- історію своєї Батьківщини, свого рідного краю. Шанувати своїх героїчних предків, пам’ятати полеглих за волю, усвідомлювати відповідальність за майбутнє своєї країни;

- традиції та культуру рідного краю, а також історію, традиції та культуру народів, які проживають на території України;

- державну символіку;

- Конституцію та інші Закони нашої країни;

- свої права, свободи та обов’язки.

За результатами реалізації програми учні мають:

- шанобливо ставитися до державної символіки;

- поважати державні закони та родинні традиції, звичаї свого народу;

- дотримуватися правил та норм поведінки прийнятих у суспільстві;

- відчувати любов до свого рідного краю, Батьківщини;

- займати активну життєву громадянську позицію;

- прагнути до збереження та примноження славних, історичних надбань свого краю;

- усвідомлювати та сповідувати моральні та культурно-національні цінності;

- поважати представників інших народів, їхні права та культурно-національні цінності.

Форми реалізації програми:

- лекції;

- бесіди;

- зустрічі за «Круглим столом»;

- конференції;

- екскурсії;

- ігри;

- конкурси;

- змагання;

- перегляд фото та відеоматеріалів;

- проектна діяльність;

- театралізовані дійства.

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

№ п/п

Напрями виховної роботи в рамках національно-патріотичного виховання

Основні завдання

Орієнтовні форми, методи та тематика виховних справ

1.

Формування національної, громадянської спрямованості, історичної свідомості, культуровідповідності

5, 6, 7, 8, 10 класи

виховання в учнів:

- любові до рідної землі, свого народу, його історії;

- громадянської позиції.

- сприяння ідентифікації себе з українським народом;

- залучення учнів до краєзнавчої діяльності;

- вивчення , охорона та

відновлення пам’яток української історії та культури на Обухівщині (Київщині);

- розвиток пізнавальних інтересів;

- організація вмотивованої зайнятості учнів в позаурочний час

- навчання за адаптованою програмою з курсу «Київщинознавство» (додаток 1);

- збирання історичних, краєзнавчих матеріалів про рідний край, про видатних людей села Трипілля («Ними гордиться Трипілля»);

- круглий стіл «Зустріч з відомими людьми с. Трипілля»;

- знайомство з найвидатнішими археологічними культурними знахідками, що залишили свій слід на території Трипільщини, Обухівщини;

- знайомство з найважливішими історичними подіями Трипільщини, Обухівщини.

2.

Формування шанобливого патріотичного ставлення до минулого

5-11 класи

- залучення широкого кола учнів 5-11 класів до пошуково-краєзнавчої роботи в школі;

- активізація пошуково-краєзнавчої діяльності учнів;

- організація учнівського патронажу історичних пам’ятників;

- забезпечення засвоєння прикладів із життя і подвигів учасників та ветеранів Великої Вітчизняної війни ;

- формування почуття гордості за героїчне минуле свого краю;

- формування емпатії, як пізнання емоційного стану іншої людини (людини старшого покоління);

- організація вмотивованої зайнятості учнів в позаурочний час

- організація роботи Ради шкільного музею Бойової слави с. Трипілля (додаток 2)

- обробка зібраних матеріалів для передачі в шкільний музей;

- організація тематичних краєзнавчих екскурсій до музеїв с. Трипілля, м. Обухова, м. Києва;

- організація шефської роботи по догляду за історичними пам’ятками с. Трипілля;

- проведення Уроків Мужності до Дня визволення села Трипілля, Обухівщини, України та до Дня Перемоги;

Організація виставок, конкурсів;

Проведення операції: «Допоможемо ветерану», «З добрим ранком, ветерану!»

3.

Формування культуровідповідності, рефлексивного патріотизму

5-11 класи

- залучення учнів 5-11 класів до участі в експедиціях;

- пошуково-краєзнавчої активності учнів;

- формування почуття любові до Батьківщини, її національних цінностей, любові до землі на якій ми живемо;

- бережного ставлення до етно-етичної культури свого краю.

- участь у туристсько-краєзнавчих експедиціях «Краса і біль України», «Сто чудес України», «Стежками рідного краю»;

- збирання краєзнавчих матеріалів;

- обробка зібраних матеріалів та оформлення учнівських робіт для участі в експедиції;

- проведення круглих столів, учнівських конференцій по звіту проведеної роботи

4.

Формування національної спрямованості, культуровідповідності

5-11 класи

- через засоби масової інформації (місцева газета) висвітлювати історико-краєзнавчу роботу ;

- забезпечити належне засвоєння підростаючим поколінням знань з історії рідного краю;

- сприяти набуттю учнями навиків професій пов’язаних зі ЗМІ;
- залучити учнів до участі у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі "Сокіл"("Джура"),з метою виховання на засадах традицій Українського козацтва та козацько-лицарської дууховності.

Реалізація видавничого проекту «Трипільське джерело»:

- підготовка зібраних матеріалів до друку;

- обговорення матеріалів історико-краєзнавчої роботи на уроках;

- використання їх для оформлення шкільних стінних газет
- участь у змаганнях ,конкурсах, вікторинах, дитячих святах сили і знань, високої духовності і людської щирості, вправності і винахідливості.

5.

Формування традиційно-родинних цінностей, шанобливого патріотичного ставлення до минулого, культуровідповідності, полікультурності

1-4 класи

виховання в учнів:

- здатності пізнавати себе, як члена сім’ї, родини, дитячого угрупування;

- як учня, жителя міста чи села;

- любові до рідного дому, школи, вулиці, свого краю, її природи, рідного слова, побуту, традицій;

- прагнення дотримання традицій;

- розуміння приналежності до української держави і народу;

- розуміння правил взаємовідносин людей у сім’ї, суспільстві;

- безконфліктного прагнення проживання з іншими народами.

1 клас

- бесіди: «Великий дім - держава»,

«Та земля мила, де мати народила»;

- гра-подорож «У країні рідної мови»;

- «Правовий букварик»;

- дитячий ранок «Мамин рушник». Виставка «Рушник оберіг дому»;

- екскурсії: в шкільну світлицю, кутками рідного села Трипілля;

- сімейне свято «Традиції моєї родини»;

- урок Мужності в шкільному музеї Бойової Слави села.

2 клас

- бесіда «Символи моєї держави»;

- групова справа «Кожному мила своя сторона»;

- КТС «Моя мала Батьківщина – древнє Трипілля»;

- оформлення альбому «Стежками рідного Трипілля»;

- родинне свято «У нашім серці - Україна»;

- фестиваль сімейної творчості «Скарби моєї родини»;

- екскурсія на Дівич-гору.

3 клас

- бесіда «Що необхідно знати про національну символіку?»;

- година спілкування «Моє рідне село Трипілля», «Моя рідна Україна»;

- аукціон «Я живу у Трипіллі»;

- вікторина «Чи знаєш ти свій край?»;

- конкурс малюнків «Кожна дитина має право»;

-КТС « Свято нашого роду»;

- Легенди мого краю (пошукова робота, конкурс малюнків);

- екскурсія на Посадову гору.

4 клас

- година спілкування «Що таке Батьківщина?»;

- усний журнал «Ми – українці – єдина сім’я»; (складення твору-роздуму «Я - громадянин України і пишаюся цим»);

- екскурсія «Історичними місцями рідного села»;

- перекличка повідомлень «Люди, які прославляли моє село Трипілля»;

- екскурсія до шкільної краєзнавчої світлини «Сторінки історії мого села»;

- заняття «школа прав дитини»;

- конкурс малюнків «І живе калина на папері»;

- гра-подорож «До країни народного мистецтва».

6.

Формування громадянської, національної свідомості, культуровідповідності, духовно-осмисленого, рефлексивного патріотизму, гендерної культури (на національних традиціях)

5 - 11 класи

- виховання поваги до символіки та атрибутів державності;

- виховання поваги до своєї малої Батьківщини;

- виховання патріотичних почуттів, усвідомлення своєї етнічної спільності на основі поваги, національних традицій

- виховання громадянської свідомості на основі історичного досвіду українського народу.

- вивчення державної мови, підсилення її престижу;

- утвердження почуття громадянського обов’язку, гідності;

- формування основ гендерної культури;

- виховання гідного громадянина незалежної України;

- поглиблення гендерної культури;
- виховання свідомого ставлення до своєї поведінки;

- формування емпатії, як пізнання емоційного стану іншої людини (людини старшого покоління);

5 клас

- бесіди: «Державні символи України»;

- «Конституція України – основний закон нашої держави»;

- години спілкування «Моє древнє Трипілля – моя мала Батьківщина», «Велична і свята моя ти Україно», « Моя громадянська позиція», «Твори добро бо ти людина», «Десять заповідей людяності»;

- урок Мужності «Живемо, поки пам’ятаємо» (до дня Перемоги), «Біль душі людської» (до річниці Голодомору в Україні);

- акція «Милосердя»;

- турнір «Легенди та перекази Трипілля»;

6 клас

- круглий стіл «Національні традиції рідного краю»;

- турнір «Відкрий для себе Трипілля»;

- година спілкування «Честь моєї родини – моя честь», «Біль душі людської» (до річниці Голодомору в Україні);

- Урок Мужності «Живемо, поки пам’ятаємо»;

- екскурсія до археологічного музею в селі Трипіллі;

- акція «Турбота»;

- інформаційні години обговорення актуальних суспільних проблем України;

7 клас

- гра-екскурсія «Придніпров’я Обухівщини в течії віків» ;

- народознавче лото

- година спілкування «Відкрий для себе Україну»;

- Урок Мужності «Трипілля в роки Великої Вітчизняної війни»;

- екскурсія до районного краєзнавчого музею м. Обухова;

- акція «Милосердя»;

- інформаційні години обговорення актуальних суспільних проблем України;

8,9 клас

- години спілкування «Краса народу – її мова», «твори добро – бо ти людина»;

- Уроки пам’яті : «Голод в Трипіллі 1932-33 років», «Трагедія і біль Чорнобиля»;

- Уроки Мужності: «Про їхній подвиг завжди пам’ятаємо»;

- турнір «На літературному ринзі поета та письменника Обухівщини»;

9 клас

- акція «Доброта»;

- година спілкування «Київщина із минулого в майбутнє», «Громадянські цінності»;

- Круглий стіл «Наша мова – мов криниця»;

- зустріч з випускниками нашої школи, членом спілки письменників України Михайлом Горловим;

- турнір «Сім чудес Трипілля»;

- Урок Мужності «Про їхній подвиг завжди пам’ятаємо»;

- урок пам’яті «Трагедія і біль Чорнобиля»;

- Диспут «Яким я потрібен державі»;

- акція «Доброта».

10 клас

- години спілкування «Конституція України – основний Закон нашої держави», «Жити, щоб пам’ятати», «Жити для людей твоя активна життєва позиція»;

- розроблення пам’ятки молодого громадянина України;

- круглий стіл «Ними гордиться Трипілля»;

- Диспут «Добро чи зло, що переможе»;

- акція «Милосердя»;

- вахта пам’яті (до дня Перемоги);

- інформаційна година «Обговорення актуальних суспільних проблем України»;

11 клас

- диспут «Для чого ми приходимо цей світ?»;

- година спілкування «Мої однолітки-земляки на війні – якими вони бачили мирні сни?», «Герої Крутів – якими вони були?»

- круглий стіл «Я громадянин»;

- тренінгові заняття «Чи маю в житті я вибір»;

- акція «Милосердя»;

- поєдинок ерудитів знавців історії рідного краю «Я - трипілець», «Що я знаю про Трипілля»;

- інформаційні години «Обговорення актуальних суспільних проблем України».
- участь учнів 1-11 класів в Обласній благодійній акції "Діти Київщини- воїнам АТО ".

Своє продовження Програма виховної роботи знайшла в навчальній адаптованій програмі з курсу за вибором «Київщинознавство. Трипільщина» для учнів 5,6,7,8 та 10-го класів, укладачем якої є вчитель Буренко К.І

Адаптований курс за вибором «Київщинознавство. Трипільщина» розроблений, як структурний компонент варіативної частини навчального плану загальноосвітніх закладів. Він дає змогу цілісно і системно викладати комплекс знань про свою місцевість, про рідний край – Київську область. Структура курсу має сприяти забезпеченню наступності і перспективності між різними ланками шкільної освіти. Вана опрацьована на основі системного та історичного підходів.

Адаптована програма розрахована для учнів 5-7 класів на 70 год. ( 2 роки навчання ) по тридцять п’ять години на рік; 7-8 класів на 36 год. (2 роки навчання) по вісімнадцять годин у 7 класі та вісімнадцять годин у 8 класі; 10 класі розраховано на 35 год. (1 рік навчання).

Програма, перш за все передбачає історико-краєзнавчі форми роботи, глибоке та всебічне вивчення історії, культури України та однієї з найцікавіших її сторінок Трипільщини. Вона створює умови для формування особистісного ставлення до дитини, до явищ і процесів, що відбуваються на території Київщини, Трипільщини протягом історичного часу. ЇЇ можна розглядати також як своєрідний інструмент систематизації знань про рідний край, на основі чого створюються відповідні умови для їх практичного застосування.

Зацікавлений читач знайде в програмі алгоритм формування громадянських якостей у учня засобом урочних занять, а змістова сторона програми може слугувати взірцем для складання власних авторських навчальних програм, зміст яких базується на місцевому краєзнавчому матеріалі. Нижче пропонуємо основні положення Адаптованої програми та орієнтовне тематичне планування та зміст програми для учнів 5-6 класів.

Новизна програми

Програма створена з метою послідовного вивчення історії рідного краю методом історичного краєзнавства, формування інтересу дітей до краєзнавчої роботи.

Мета програми

- ознайомити вихованців з багатою тисячолітньою історією краю, розгортання історичних подій на Трипільщині, славного літописного міста Треполь (Триполь), його історичними та археологічними пам¢ятками;

- дати загальні уявлення про природні, демографічні та господарські характеристики території Київщини, Трипільщини;

- сприяти вихованню національно свідомих , духовно та фізично розвинутих громадян України на краєзнавчому матеріалі та принципах історичного краєзнавства.

Завдання програми

- виховання в дітей та юнацтва національної , історичної свідомості, громадянської позиції, патріотизму, любові до рідного краю;

- залучення учнів до краєзнавчої діяльності;

- вивчення , охорона та відновлення пам'яток української історії та культури на Обухівщині, Трипільщині.

Основні компоненти змісту

- Моя земля, земля моїх батьків.

- Населені пункти Київщини.

- Обухівський район на Київщині.

- Село Трипілля в якому ти живеш.

- Минуле і сучасність Київщини, Обухівщини, Трипільщини.

- Скіфи. Давні городища та кургани.

- Історія археологічних досліджень трипільської культури та її відкриття.

- Наш край у ранньослов’янську епоху та в часи Київської Русі. Місто-фортеця Треполь – давньоруське поселення Київської землі, найбільший город нашого краю.

- Трипільщина в ХV – ХVІ ст. (Дідки-Дідовичі Трипільські ) 127-річні володарі Трипілля.

- Трипільщина за часів Козаччини.

- Трипільщина в ХVІ – ХVІІІ ст. Стратегічне значення Трипільського бастіонного замку. Трипілля на давніх картах.

- Трипільщина - монастирські володіння Київо-Софієвського монастиря. Трипільські бояри (ХVІІІ-ХІХ ст.)

- Література рідного краю.

- Розвиток художнього мистецтва на Київщині.

Орієнтовний тематичний план навчання

для учнів 5-го класу

п/п

Назва теми

Кількість годин

Примітка

1.

Вступне заняття.

Преславне містечко Трипілля на Київщині в течії віків.

2

2.

Моя земля, земля моїх батьків.

4

-Екскурсія в краєзнавчий музей с. Трипілля

1

-Трипілля – як об’єкт краєзнавчих досліджень

1

-Вікодавній Треполь – в переказах та легендах

2

3.

Населені пункти Київщини.

8

-Адміністративно-територіальні одиниці: область, район, місто обласного підпорядкування. Місто, селище міського типу, село. Сільська та селищна рада.

3

-Географічне положення Київської області, її межі та адміністративний поділ.

2

- Характеристика районів області. Міста районного підпорядкування. Сільські населені пункти.

2

- Київ – столиця України, обласний центр. Київ – окрема адміністративно-територіальна одиниця.

1

4.

Обухівський район на Київщині.

4

- Характеристика Обухівського району.

1

- Населені пункти Обухівщини.

2

- Екскурсія в краєзнавчий музей м. Обухова

1

5.

Село Трипілля в якому ти живеш.

8

- Фізико-географічне положення села Трипілля.

2

- Топоніміка села Трипілля. Культурно-історичне значення топонімів (географічних назв, урочищ, височин).

2

- Гідроніми (назви водних об’єктів) найдавніші географічні назви краю

2

- Назва кутків, вулиць села, та їх походження

2

6.

Минуле і сучасність Київщини, Обухівщини, Трипільщини

8

- Екскурсія в минули льодовикової епохи на території України, Киїївщини

1

- Трипільська культура – Трипільська цивілізація на території України, Київщини, Трипілля

2

- Пам’ятки зарубинецько-корчуватської та черняхівської культур на території Трипільщини, Київщини

2

- Київщини та Трипільщина в давню пору та в епоху середньовіччя.

1

- Скіфи. Давні городища та кургани.

2

Всього

34

Зміст програми

Вступне заняття (2 год.)

Преславне містечко Трипілля на Київщині в течії віків.

Тема 1. Моя земля, земля моїх батьків (4 год.)

Екскурсія в краєзнавчий музей с. Трипілля.Трипілля - як об’єкт краєзнавчих досліджень.

Вікодавній Треполь в переказах та легендах. Участь школярів в зборі краєзнавчих матеріалів.

Учні повинні знати: найважливіші події у своїй місцевості, археологічні пам’ятки на її території.

Учні повинні вміти: застосовувати навички краєзнавчих досліджень під час екскурсій.

Тема 2. Населені пункти Київщини (8 год.)

Адміністративно-територіальні одиниці: область, район, селище, село. Сільська та селищна рада.

Географічне положення Київської області, її межі та адміністративний поділ.

Характеристика районів області. Міста районного підпорядкування. Сільські населені пункти.

Київ – столиця України, обласний центр. Київ – окрема адміністративно-територіальна одиниця.

Учні повинні знати: географічне положення Київської області,

адміністративно-територіальний поділ області.

Учні повинні вміти: орієнтуватися в місцезнаходженні районів в області.

Тема 3. Обухівський район на Київщині (4)

Характеристика Обухівського району.

Населені пункти Обухівщини.

Екскурсія в краєзнавчий музей м. Обухова.

Учні повинні знати: географічне положення Обухівського району і його населені пункти.

Учні повинні вміти: орієнтуватися в місцезнаходженні сіл району.

Тема 4. Село Трипілля в якому ти живеш (8)

Фізико-географічне положення с. Трипілля.

Топоніміка с. Трипілля. Культурно-історичне значення топонімів (географічних назв, урочищ, височин).

Назви водних об’єктів на території села, найдавніші географічні назви краю.

Назви кутків, вулиць, села та їх походження.

Учні повинні знати: географічне положення села, походження назв урочищ, височин та водних об’єктів на території свого села.

Учні повинні вміти: готувати зібраний матеріал для шкільного музею.

Тема 5. Минуле і сучасність Київщини, Обухівщини,

Трипільщини (8 год.)

Екскурсія в минуле льодовикової епохи на території України, Київщини.

Трипільська культура – Трипільська цивілізація на території України, Київщини, Трипілля.

Київщина та Трипільщина в давню пору та в епоху середньовіччя.

Скіфи. Давні городища та кургани.

Учні повинні знати: найвідоміші археологічні культури, що залишили свій слід на території Київщини, Трипільщини.

Учні повинні вміти: давати характеристику історичним подіям, розкривати значення культурно-історичних пам’яток та їх місце в історичному процесі.

Орієнтовний тематичний план навчання

для учнів 6-го класу

п/п

Назва теми

Кількість годин

Примітка

1.

Вступне заняття.

Розгортання історичних подій на території Київщини, Трипільщини.

2

2.

Історія археологічних досліджень Трипільської культури та її відкриття.

4

-Місцями розкопок В.В. Хвойка в околицях Трипілля

2

-В.В.Хвойка – першовідкривач Трипільської культури

2

3.

Наш край у ранньослов’янську епоху та в часи Київської Русі. Місто-фортеця Треполь – давньоруське поселення Київської землі, найбільший город нашого краю

3

4.

Трипільщина в ХV – ХVІ ст.. (Дідки – Дідовичі Трипільські 127-х річні володарі Трипілля)

2

5.

Трипільщина за часів Козаччини. Трипільський замок

3

6.

Трипільщина в ХVІ – ХVІІІ ст. Стратегічне значення Трипільського бастіонного замку. Трипілля на давніх картах

2

7.

Трипільщина – монастирські володіння Києво-Софіївського кафедрального монастиря. Трипільські бояри (ХVІІІ – ХІХ ст. )

2

8.

Література рідного краю

6

- Найдавніші літературні твори написані на території Київщини

1

- Т.Г.Шевченко і Київщина

1

- Т.Г.Шевченко в Трипіллі

1

- Література сучасності та Київська земля

1

- Письменники-земляки (А.Малишко, Г.Косинка) про Трипілля

1

- Життя і творчість нашого земляка, члена спілки письменників України М.Горлового

1

9.

Розвиток художнього мистецтва на Київщині

6

- Малярство та його розвиток у ХVІІІ – ХІХ ст.

1

- Зображення природи та населення Київського краю на полотнах українських і російських художників

1

- Малярство Київщини та Обухівщини ХХ ст..

1

- Малярство нашого земляка, самодіяльного художника Миколи Тихоновича Приходька

1

- Художники, скульптори, графіки – наші земляки

1

- Знайомство з творчим доробком нашого земляка , члена спілки художників України, скульптором Михайлом Горловим

1

Всього

34

Зміст програми

1. Вступне заняття (2год.)

Розгортання історичних подій на території Київщини, Трипільщини.

Тема 1. Історія археологічних досліджень трипільської

культури та її відкриття (4 год.)

Місцями розкопок В.В.Хвойки в околицях Трипілля.

В.В.Хвойка – першовідкривач трипільської культури.

Учні повинні знати: історію археологічних досліджень трипільської культури та її відкриття.

Учні повинні вміти: застосовувати знання в краєзнавчих дослідженнях.

Тема 2. Наш край у ранньослов’янську епоху та в часи

Київської Русі (3 год.)

Місто-фортеця Треполь – давньоруське поселення Київської землі, найбільший город нашого краю.

Місто Треполь в давніх літописах. Згадка про Треполь в Печерському патерику.

Давні легенди про походження назви міста.

Треполь – князівський уділ - князівство.

Учні повинні знати: історичні події пов'язані з древнім містом в часи Київської Русі.

Учні повинні вміти: зіставляти історичні події на території Київщини, Трипільщини з історичними подіями України.

Тема 3. Трипільщина в ХVІ – ХV ІІІ ст. (2 год.)

Дідки-Дідовичі – Трипільські 127-річні володарі Трипілля.

Походження Бояр-Дідовичів, доповнення родового імені власницьким прізвищем – Трипільські. Нестор літописець - виходець з роду Дідовичів.

Учні повинні знати: історичні події Трипільщини пов’язані з родом Дідовичів.

Учні повинні вміти: давати характеристику періоду та історичним особам.

Тема 4. Трипільщина за часів Козаччини (3 год.)

Стратегічне значення Трипільського замку.

Козацькі розрухи.

Трипільська битва 1093 року.

Учні повинні знати: історичні події, які відбувались в період доби Козаччини.

Учні повинні вміти: давати характеристику цим подіям.

Тема 5. Трипільщина в ХVІ – ХVІІІ ст. (2 год.)

Стратегічне значення Трипільського бастіонного замку.

Трипілля на давніх картах.

Учні повинні знати: історичні події, які відбулися в цей період на території Трипільщини, Обухівщини.

Учні повинні вміти: вміти робити аналіз подій, висловлювати своє ставлення до них.

Тема 6. Трипільщина – монастирські володіння Києво-

Софіївського кафедрального монастиря (2год.)

Трипільські Бояри (ХVІІІ – ІХ ст.)

Життя та діяльність трипільчанина-митрополита Київського, Галицького і Малої Росії – Тимофія Щербицького.

Учні повинні знати: історичні події які відбулися в цей період на території Трипільщини, Обухівщини.

Учні повинні вміти: давати характеристику цьому періоду.

Тема 7. Література рідного краю (6 год.)

Найдавніші літературні твори. написані на території Київщини.

Т.Г.Шевченко і Київщина.

Т.Г.Шевченко в Трипіллі.

Література сучасності та Київська земля.

Письменники-земляки (А.Малишко, Г.Косинка) про Трипілля.

Життя і творчість нашого земляка, члена спілки письменників України – М.Горлового.

Учні повинні знати: населені пункти пов’язані з життям і творчістю Т.Г.Шевченка, відомих письменників і поетів Київщини, Обухівщини, Трипілля.

Учні повинні вміти: використовувати вірші місцевих поетів для ілюстрування для літературних творів.

Тема 8. Розвиток художнього мистецтва на Київщині

(6 год.)

Малярство та його розвиток у ХVІІІ –ХІХ ст.

Зображення природи та населення Київського краю на полотнах українських і російських художників.

Малярство Київщини та Обухівщини в ХХ ст.

Малярство нашого земляка, самодіяльного художника Миколи Тихоновича Приходька.

Художники, скульптори, графіки – наші земляки.

Знайомство з творчим доробком нашого земляка, члена спілки художників України, скульптором М.Горловим.

Учні повинні знати: відомих художників, скульпторів, Київщини рідного краю.

Учні повинні вміти: зображати природу і людей своєї місцевості засобами образотворчого мистецтва, бачити зміни, що сталися в природі, місті на вулицях з часів написання художнього твору.

Прогнозований результат та методи його діагностики

після закінчення реалізації програми

Вихованці повинні знати :

- головні події історії України, зокрема історію Трипільщини;

- літературні джерела про історію рідного краю - Трипільщини;

- типи пам'ятників археології;

- краєзнавчі об'єкти рідного краю;

- методи дослідження історії рідного краю.

Вихованці повинні вміти:

- систематизувати зібраний краєзнавчий матеріал;

- написати реферат , оформляти звіти про краєзнавчу роботу;

- працювати у фондах архіву , музею, обліковувати і зберігати експонати, проводити екскурсії в музеї закладу освіти;

- аналізувати дані наукової літератури, робити висновки;

- працювати з картографічним матеріалом;

- класифікувати письмові та усні джерела;

- готувати зібраний матеріал для шкільного краєзнавчого музею.

Суспільно-корисна робота

Найпоширенішими видами такої роботи є:

- поповнення фондів краєзнавчого шкільного музею, обласного археологічного музею,

- догляд за кладовищами;

- організація зустрічей з цікавими людьми рідного краю;

- організація виставок знахідок , творчих здобутків відомих
людей.

Матеріали та інструменти

Матеріали:

архівні, музейні, краєзнавчі, свідчення і спогади очевидців, фото, кіноматеріали, твори мистецтва.

Інструменти та інші знаряддя археологів.

Шкільний музей Трипільської ЗОШ є візитівкою позаурочної та позакласної роботи не лише цього навчального закладу, а й освітніх установ Обухівського району. Школа є обласним опорним закладом освіти з проблеми «Шкільний музей як центр національно-патріотичного виховання учнівської молоді», статус якого вона отримала у 2013-2014 н.р. Музей школи став центром духовного єднання трипільчан різних поколінь, це місце, де проводяться не лише шкільні, але й загально громадські заходи. Експозиція музею є надбанням всієї сільської громади. Музей є також філією Київського обласного археологічного музею, який знаходиться також на території села. Описані особливості шкільного музею дозволяють бачити в ньому як потужний інструмент виховної роботи, так і широку базу для проведення учнівської науково-пошукової роботи, як складової частини навчально-виховного процесу. Для читача хотілося б запропонувати зразок планування роботи музею, яке відображає його особливе місце в діяльності школи.

План роботи музею Бойової Слави села Трипілля

Зміст роботи

Дата проведення

Відповідальна особа

Науково-дослідницька робота

1.

Продовжити пошукову роботу з учнівською молоддю с. Трипілля по збиранню документів, матеріалів, свідчень очевидців, членів родин учасників Великої Вітчизняної війни, для поновлення експозицій музею новими експонатами.

Протягом

року

Буренко К.І.

2.

Провести наукове дослідження та підготувати матеріали і документи за темою: «Історичні постаті трипільчан на тлі пройдених епох.»

Протягом

року

Буренко К.І.

Рада музею

3.

Продовжувати збирати експозиційні матеріали.

Протягом року

Буренко К.І.

4.

Доповнити екскурсій маршрут «Стежками минулого та сучасного нашого села» новим історичними матеріалами.

Протягом року

Буренко К.І.

5.

Продовжувати пошук даних через інтернет про місця загибелі наших односельчан на фронтах Великої Вітчизняної війни.

Протягом року

Буренко К.І.

6.

Прийняти участь в обласному зльоті юних пошуковців в Національному музеї Великої Вітчизняної війни

Березень

Буренко К.І.

Масова науково - освітня робота

1.

Організувати та проводити в музеї:

- екскурсії ;

- уроки мужності;

- дні відкритих дверей до свят:

День Перемоги;

Міжнародний День музеїв;

День захисту дітей;

День Незалежності України;

День села

Протягом

року

травень, листопад

9 Травня

18 травня

1 червня

24 серпня

28 серпня

Буренко К.І, Рада музею

2.

Прийняти участь в підготовці та проведенні мітингу Пам’яті в Урочищі Розкопана

1 липня

Буренко К.І.,

Рада музею

3.

Проводити екскурсії для школярів району та місті Києва: «Стежкам минулого та сучасного села Трипілля»

Протягом

року

Буренко К.І.

4.

Круглий стіл «Знамениті люди Трипілля»

лютий

Буренко К.І.

5.

Круглий стіл «Трипілля в період голодомору 1932-1933 роки»

листопад

Буренко К.І.

6.

До Дня Перемоги прийняти участь в організації та проведенні сільського мітингу «Наша пам'ять із бронзи відлита. Ніхто не забутий, ніщо не забуте!»

Організувати прибирання братських могил на території села.

Підготувати виступ агітбригади юних пошуковців.

9 травня

Буренко К.І.

рада музею.

Експозиційно-виставкова робота

1.

Організувати фотовиставки:

- «Вони врятували світ від біди» з нагоди річниці трагедії на Чорнобильській АЕС;

- «Жителі села Трипілля на фронтах Великої Вітчизняної»

квітень

травень

Буренко К.І.

Буренко К.І.

2.

Створити фотовиставку із архівних матеріалів наукової діяльності В.В.Хвойки під час розкопок поселення Трипільської культури на Київщині (1894- 1909р.р.)

вересень

Буренко К.І.

3.

Створити фотовиставку «Мальовничі куточки села Трипілля».

листопад

Буренко К.І.

Фондова робота

1.

Поновлювати наукові фонди шляхом придбання матеріалів у населення.

Протягом

року

Буренко К.І.

2.

Провести звірку основних фондових зібрань.

Протягом

року

Буренко К.І.

Кудренко О.І.

Господарська діяльність

1.

Зробити каркасову перегородку для фондової кімнати.

Протягом

року

Конвалюк Н.В.

Буренко К.І.

2.

Замовити шість рамок для картин в кімнату світлицю.

Протягом

року

Конвалюк Н.В.

Буренко К.І.

3.

Поновити стенди « Вони воювали за Батьківщину».

Протягом

року

Конвалюк Н.В.

Буренко К.І.

Кiлькiсть переглядiв: 174

Коментарi